Dag 46, De M7 naar Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van 65+ onderweg naar irkoetsk - WaarBenJij.nu Dag 46, De M7 naar Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van 65+ onderweg naar irkoetsk - WaarBenJij.nu

Dag 46, De M7 naar Moskou

Door: Johan en Piet

Blijf op de hoogte en volg 65+ onderweg naar irkoetsk

25 Juli 2013 | Rusland, Moskou

Dag 46, De M7 naar Moskou

Vanmorgen zaten we bij de tent te ontbijten toen er een oud omaatje kwam aanlopen. Zij was uiterst vrolijk en had hele verhalen, maar omdat zij geen gebit in had was het wat moeilijk te verstaan. Al snel kwam er een jongere vrouw achter haar aan die zich ook aan ons voorstelde. Ons bezoek bleek de moeder en de dochter van de mensen waar wij op het erf stonden. Zij woonden een paar honderd meter verderop in een soortgelijke woning. Oma ging niet weg zonder pannenlap en de kleindochter was ook erg blij met dit "Present" uit Holland. Wij hebben een ochtend wandeling gemaakt om de omgeving wat te verkennen. Wij begrepen gisteravond van een man uit Novogorod, die hier zijn Datsja heeft, dat hier een mooi viswater is, met grote vissen. Dat wilde Johan wel even zien. het viswater hebben we niet gevonden, maar we hebben ons wel verbaasd over de prachtige zeer oude houten huizen in deze streek die met heel veel aandacht voor details hier mooi staan te wezen. de bewoners waren uiterst vriendelijk, nieuwsgierig, of wuifden gedag. Toen we de tent aan het afbouwen waren kwam de gastheer aanlopen met een zak met augurken en toen we afscheid namen kregen we van de gastvrouw een handvol knoflookbollen. We konden ook nog wel uien, tomaten, paprika's krijgen, maar wij vonden het zo al te gek. Vriendelijk nagewuifd gingen we op weg naar Moskou. De weg was redelijk goed. Grotendeels vierbaans. Wel moesten we de hele weg geconcentreerd rijden omdat op de meest onverwachte momenten een hoge ril in de weg of een groot gat in het wegdek voor de auto kon verschijnen. Het is gelukkig weer allemaal goed gegaan. Met de mooie uitzichten is het wel een beetje gedaan. Heel lange stukken reden we in de berkenbossen, en als er geen berkenbossen waren was er wel een stad (Novogorod, Wladimir) een dorp , een industrie of andere bedrijvigheid. Naarmate we dichter bij Moskou komen wordt het verkeer ook steeds drukker. Onderweg zagen we een soort winkelcentrum met een grote M op het dak. Hier maar even een stop gemaakt en gebruik gemaakt van de WiFi van oom Mac. Ook hier weer een keurig schoon zittoilet. Dat was overigens bij ons laatste logeeradres prima voor elkaar. Een keurig getimmerd toiletgebouwtje met een echte WC bril met deksel. Een soort troon. Ontzettend schoon, met toiletrolhouder en een aerobus aan de wand. Een genot om te bezoeken. Heel bijzonder was de diepte onder de toiletbril. Geen onderwerp om in details te treden, maar je kon tot drie tellen voor de productie de bodem bereikte.
Ca. 100 km voor Moskou besluiten we de M7 te verlaten en een leuke overnachtingsplek te zoeken. Om nou 's avondspits om zeven uur / half acht vermoeid van een lange rit een grote stad in te rijden, op zoek naar een overnachtingsplek leek ons geen goed idee. De eerste leuke plek die we vonden was bij een viswater. Er waren ook een paar kerels waar we een praatje mee maakten. Zij vonden dat we rondom dit viswater prima konden kamperen, maar wij dorsten het niet aan nu wij, zo dicht bij een grote stad, gesignaleerd waren op deze plek.
De tweede poging bracht ons meer geluk. We moesten er wel een paar km voor rijden, maar we reden een zandpad in dat ons een bos invoerde. Het ging heuvel op. Toen wij boven op de heuvel het bos uit reden bleken we op een pad te rijden waarlangs wel een stuk of tien Datsja's staan. De huisjes waren verlaten, maar bij een van de huisjes was een man een nieuw huisje aan het timmeren. We vroegen hem of wij misschien ons tentje op mochten zetten op een vlak stuk gras op zijn terrein. Hoofdschuddend van onbegrip zei hij dat wij onze gang konden gaan. Even later kwam zijn vriend ook nog even kijken en met twee sleutelhangers met Hollandse klompjes maakten wij weer twee nieuwe vrienden. Toen de timmerman ons alleen liet was hij wel zo aardig om ons te waarschuwen. Onze tent hebben wij opgezet op een vlak stukje tegen een verwilderd terrein, waar de biotopen en of de habitat wel een meter hoog staat. Hij adviseerde ons om geen stap te zetten in dit verwilderde stuk grond, want hier zitten slangen die bijten als ze schrikken.
Wij dachten dat hij ons beet wilde nemen, maar hij was echt serieus.
Vanaf dat moment is elke stap weloverwogen gezet. En de bodem van de binnentent extra gecontroleerd.
Het wordt een spannende nacht. Morgen .....Moskou.

• 25 Juli 2013 - 21:34

Hans Portengen:

Gisteren een spiegel, nu slangen. Hoe dichter bij huis hoe gevaarlijker het lijkt te worden. Donja wil graag weten of de kokkin echt Donja heette of was het in het Russisch Dunja, waar haar naam van is afgeleid.

• 26 Juli 2013 - 14:26

Louis:

Hoi Johan en Piet,

Zelf heb ik net een weekje vakantie gehad met mijn familie in een bungalowtje in Holten, Overijssel.Geen last van slangen, wel van rondzwervende wilde katten, die reuze nieuwsgierig waren naar de bejaarde kater van Isabelle. Dagelijks gezwommen in het gemeentelijke zwembad.

Gaat het al een beetje kriebelen om thuis te komen? Of zijn jullie al plannen aan het maken voor het volgende avontuur? Van Alaska naar Zuidpool?

Ik wens jullie een behouden thuiskomst.

Met vriendelijke groet,

Louis

• 26 Juli 2013 - 21:57

Els Swaak-Kok:

Hoi Johan en Piet
    Wat geweldig dat jullie bijna in Moskou zijn. Wat een avonturiers. Ik ben benieuwd wat jullie hier allemaal mee gaan maken en wat jullie kunnen bezichtigen. Ik wacht met ongeduld op jullie bericht. De verslagen zijn zo beeldend alsof wij het ook beleven. Ga zo door het is echt genieten veel liefs Henk en Els PS Johan neem volgende keer ook een foto van mij mee want ik wil ook bekend en beroemd worden in al die landen.

• 27 Juli 2013 - 22:45

Els Swaak-Kok:

Hoi Johan en Piet Even een leuk bericht uit Nederland. Ajax heeft met 3 - 2 gewonnen van AZ. Zij hebben dus de Johan Cruijf schaal gewonnen. Een vrolijke reis verder en voorzichtig !!!!!!!! groeten van Henk en Els

Verslag uit: Rusland, Moskou

65+ onderweg naar irkoetsk

Samen waren wij, als twee 50+ vrienden, al als backpackers onderweg met een low budget vakantie. Dit met het goedkoopst mogelijke openbaarvervoer (en overnachtingen niet duurder dan 10 $) dwars door Brazilië. Dat was geweldig, maar wel 15 jaar geleden. Tijd voor een nieuwe uitdaging. Ooit maakten wij plannen voor een backpack vakantie via "de Marco Polo loop". Via Iran naar Peking en via Siberië terug. Voor deze reis zouden we nu zeker drie maanden uit moeten trekken en dat vonden onze dames (en ook wij) te gek. Wij hebben daarom gekozen voor een verkorte versie, met Irkoetsk als meest oostelijke plaats. We vertrekken met de 15 jaar oude Corsa van Rita en reizen via, Belgrado, Sofia, Istanbul, Tiblisi, Kazachstan, Mongolië, naar Irkoetsk. Als de Corsa er nog zin in heeft dan gaan we via Novosibirst, Kazan, Moskou, Kiev, Krakau, Wraclav, Magdeburg weer naar onze grote grote liefdes. Als de Corsa geen zin meer heeft, dan gaan we over op plan B. Backpacken met het goedkoopst mogelijke openbaar vervoer. We respecteren hierbij twee limieten: uitgaven voor eten en drinken (gemiddeld max. 15 € dag p/p en op tijd weer terug voor de verjaardag van de pa van Piet die 89 hoopt te worden.