Dag 49 en 50, KIEV - WAUW!! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van 65+ onderweg naar irkoetsk - WaarBenJij.nu Dag 49 en 50, KIEV - WAUW!! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van 65+ onderweg naar irkoetsk - WaarBenJij.nu

Dag 49 en 50, KIEV - WAUW!!

Door: Johan en Piet

Blijf op de hoogte en volg 65+ onderweg naar irkoetsk

29 Juli 2013 | Oekraïne, Kiev

Dag 49 en dag 50 > KIEV - WAUW!

Na een prima, onopgemerkte, overnachting in de vrije natuur koersten wij, over een nog steeds prima weg, richting Kiev. Nog 200 km. Op de kaart stond bij de invalsweg naar Kiev een Campingsymbooltje aan gegeven, maar dat bleek lastig. 20 km voor Kiev zijn wij een paar keer gaan vragen of men een Camping wist, maar zonder resultaat. Inmiddels passeerden we het bord Kiev. In de verte zagen we al de contouren van de Stad. Nog steeds geen Camping.
Wij zagen rechts van de weg een spandoek met een naam waar een C en een A in voor kwam. Wij gestopt. Johan ging kijken en zag allemaal kleine bungalowtjes. Ingericht met twee stoelen een tafel en een bed. Hij vroeg aan een charmante dame die hij tegenkwam of hij zo'n huisje zou kunnen huren. Het antwoord was. Nee, deze huisjes zijn ingericht voor Cupido. Volgens Johan betekent dit gelegenheid geven aan ondeugende dingen.
We reden verder en na drie kilometer weer een inrit, het bos in. Dit leek een soort kinder - speelparadijs. Twee grote speelvelden, een paar klimtoestellen, schommels etc. Ook een stuk of tien huifkarren die een buiten restaurant vormden., Heel veel ruimte voor, naar later bleek, kinderparty's,.
We zagen niets wat leek op een Camping, maar we zagen wel heel mooie verscholen plekjes waar onze tent en auto prima zouden kunnen staan. Johan zag het helemaal zitten en ging vragen wat de mogelijkheden waren.
Hij werd begroet door Ali en vroeg of dit een Camping was. Het antwoord was: Nee. Zouden we hier misschien twee nachten de tent op mogen zetten. Johan wees daarbij naar een plek onder een berkenbos die hem wel aan stond.
Ali was van goede wil, maar was niet de baas. Eerst een hele discussie met een dame die later de dochter van de baas bleek te zijn en ook zijn echtgenote. De baas werd gebeld. Er werd onderhandeld en ja hoor we mochten de tent opzetten en zelf de mooiste plek uitzoeken. Het toilet en de douche werden ons getoond. Perfect (nieuw en super schoon). Kosten voor twee nachten 20 € all in. Er was een probleem: Het terrein wordt 'snachts bewaakt door een wacht met een grote hond. Toen we zeiden dat we dat geen probleem vonden moesten we aan de hond voorgesteld worden. Als hij ons in het bijzijn van de wacht had geroken hoefden we nergens voor te vrezen. Het bedrijf bleek tot 23.00 uur geopend te zijn. Daarna waren we de enige gasten, maar wel met een gewapende surveillant met een grote hond.
Ali bleek de schoonzoon van de baas te zijn. Een ontzettend aardige vent van een jaar of 35. Hij komt uit zuid Turkije en heeft zich nu hier genesteld. Hij spreekt erg goed Engels en laat blijken dat hij het erg leuk vindt om dat met ons te praktiseren. Wij krijgen erg veel aandacht van hem en het bedienend personeel behandelt ons als VIP's. Ali wil alles van ons weten en ons reisverhaal wordt het nieuws van de dag. Wij worden bekeken en begroet als ontdekkingsreizigers die een nieuw werelddeel ontdekt hebben.
De zaak geïnstalleerd, een biertje gedronken in een van de huifkarren en met de bus en de Metro in twintig minuten naar hartje Kiev gereisd.
Ali had een briefje gemaakt met de namen van de Metro stations waar wat moois te zien was. Kosten voor de bus 30 €cent. Kosten voor de Metro 20€cent voor gebruik van alle Metro's, zolang je maar onder de grond blijft.
Mooie, snelle en schone Metro. We hebben nooit langer dan een paar minuten hoeven wachten. Het overstappen en uitstappen was vaak lastig omdat de namen in het Russisch aangegeven worden. Dat is voor ons moeilijk te lezen. Hier in Oekraïne zijn de mensen heel vriendelijk soms spontaan, altijd na hiernaar gevraagd te hebben doen ze erg hun best om je op een vriendelijke manier te helpen. In een geval vroegen we een man naar een bepaald station. Hij was met zijn vrouw onderweg. Hij babbelde wat met haar, liet haar alleen en ging ons voor door het Metro station, met de Metro naar een volgend station en bracht ons daar naar het perron waar de Metro vertrok naar het station waar wij naar toe wilden. Met een vriendelijke stevige handdruk bedankten wij hem en hij ging weer terug naar niet vorige station.
Eenmaal boven de grond stonden we voor het station van een elevatortrein die ons voor 20 cent naar bovenbracht. Hier was de St. Michaels Cathedral. Erg mooi. Er was een christelijke orthodoxe kerkdienst aan de gang. Veel geestelijken in prachtige goudkleurige kleren, veel baarden en religieuze hoofddeksels. Wat een prachtige veelstemmige koren! De Cathedral op zichzelf was zeker de moeite waard. Bij dit complex was ook een groot klooster gevestigd en een park voor meditatie. Indrukwekkend.
Wij gingen op weg naar de bekendste Cathedraal van Kiev, de St Sophia. Een heel brede straat, uitmondend op een plein met een groot beeld van een Kozak te paard, bracht ons via een heerlijk terras in de schaduw, met een sprankelend fontein in het midden naar de Sophia Cathedral. Helaas voor ons waren we te laat. Het was al een uur of zes en de poort was gesloten. Al dwalend en genietend van de prachtige neo KLlassistische, Victoriaanse en Jugendstilgebouwen kwamen we uit op het Onafhankelijkheidsplein.
Wat we hier zagen was in een woord indrukwekkend. Een heel groot plein met rondom prachtige gebouwen, heel veel fonteinen, gezellige terrassen, monumenten, gezellige zitbanken en heel - heel veel mensen. Een geweldige ontspannen sfeer. Het bleek dat we enorm geboft hebben om juist deze dag in Kiev te zijn. Vandaag is de dag van de Oogsten. Een feestdag. Het hele centrum was verkeersvrij gemaakt en overal liepen mensen (families, gezinnen en groepen) in hun mooiste kleren te flaneren. Heel veel straatartiesten en spelletjes als bij ons op koninginnedag in het Vondelpark. Genietend en zwervend kwamen we in een concert terecht op een van de boulevards. Een heel groot podium met gigantische schermen en duizenden mensen die genoten van dit schouwspel. Wij slenterden terug naar een Metrostation en vonden de juiste trein die ons naar het busstation bracht. Hier stonden tientallen busjes en met het nodige vragen vonden wij een bus die de goede kant op ging. De chauffeur een dikke fooi gegeven en gevraagd of hij ons bij onze accommodatie wilde afzetten. Het was donker en wij herkenden de omgeving niet, maar gevoelsmatig duurde het wel lang voordat hij ons waarschuwde. Wij ons gemeld bij de chauffeur, en ja hoor hij was ons vergeten. sorry. Wij uitgestapt, de weg overgestoken en een bus terug ingestapt. Nu turend naar de juiste plek. Uit angst dat we weer te ver zouden rijden stapten wij uit op een plaats waar we mogelijk zouden moeten zijn. Dat was een foutje. Het bleek nog drie kilometer lopen langs de snelweg.
Wat wij deze dag ervaren hebben was uniek. Het was net een koninginnedag in Amsterdam met mooi weer, maar zonder de oranjegekte en met mensen die heel ontspannen op hun paasbest genoten van wat hier gebeurde. Geweldig.
Dag 50. Prima, onder bewaking, geslapen Ons lekker opgefrist met privé douche en toilet en met de auto naar het begin van de stad gereden. Hier wat boodschappen gedaan, een markt bezocht en weer in de Metro richting Sophia Cathedral. Eenmaal boven vielen we weer met onze neus in de boter. Heel veel groepen in Kozakse klederdracht. Het bleken koren, muzikanten en dansers die op verschillende podia in dit deel van de stad optraden. Ook de lokale bevolking was veel in lokale klederdracht gekleed. Veel bloemen en kleurige borduursels. Wij bezochten de Sophia Cathedral. Een mooie oude kerk met veel goud en heel oude muurschildereingen. Van buiten wit met groene afwerking en veel gouden uivormige torens. Erg mooi.
Wij wilden nog een paar souvenirs kopen en waren ook nieuwsgierig hoe het overwinningsplein er na gisteren bij zou liggen. Het was opnieuw reuze gezellig.
Wij slenterden wat rond, kochten het gezochte souveniertje, kochten een softijsje en later een biertje en zwalkten zo, door een zeer warm Kiev(30 Gr.) via een beeld van Lenin, de Golden Gate het eerste parlementsgebouw van Oekraïne en heel veel mooi geklede langbenige dames op naaldhakken naar de Metro die ons naar de auto bracht. Thuis gekomen, verwelkomd door Ali met zijn dochtertje, genoten we van een paar biertjes en onze welverdiende rust.
We hadden 'smiddags in de stad al warm gegeten, dus we maakten het ons niet te moeilijk moet het eten.
We bereidden een heerlijke, bij deze ambiance passende erwtensoep van Knorr, zaten nog een uurtje bij de tent en vielen vermoeid, maar voldaan heel snel in slaap. Wetend dat er over ons gewaakt werd.

• 29 Juli 2013 - 09:49

Anke:

Kiev moet dus ook aan mijn wensenlijstje worden toegevoegd....!

• 29 Juli 2013 - 19:04

Jeroen Van Der Meer:

Helden, het lijkt alsof de Westerse 'beschaving' weer zijn entree doet in jullie reisverslagen. Geniet ervan zolang het kan, en verslapt niet! Het is nog een lange weg naar onze groene Randstad.

Groet, Jeroen en Mandie.

• 29 Juli 2013 - 20:02

Dirk & Wil Backer:

Johan & Piet.
    Hier is het nog steeds zomer. Vandaag Jenny gesproken en zij ging met Evelien en de honden naar Langeveldseslag. Maar volgens mij ging ze naar mooie mannen kijken. Het wordt tijd dat je thuis komt.
    Gelukkig lopen jullie voor op het schema, dus dat komt goed uit.
    Groetjes Dirk & Wil.

• 29 Juli 2013 - 23:52

Henny:

Zittend in onze caravan in Leur (bij Nijmegen) blijven jullie ons verrassen met jullie prachtige verhalen. Te gek dat nat zoveel indrukken jullie nog steeds enthousiast kunnen vertellen over de nieuwe ervaringen. Behouden reis, deze laatste week (toch?). Ben benieuwd naar de volgende verhalen.