Dag 23, Astana de Capitool van Kazachstan - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van 65+ onderweg naar irkoetsk - WaarBenJij.nu Dag 23, Astana de Capitool van Kazachstan - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van 65+ onderweg naar irkoetsk - WaarBenJij.nu

Dag 23, Astana de Capitool van Kazachstan

Door: Johan en Piet

Blijf op de hoogte en volg 65+ onderweg naar irkoetsk

04 Juli 2013 | Kazachstan, Astana

Dag 23, Astana de Capitool van Azachstan

Wie van experimentele en uitdagende architectuur houdt kan Astana niet negeren. Ik heb iets met stedenbouw, de inrichting van de openbare ruimte en architectuur. Voor mij was deze dag in Astana dan ook een top dag. We zijn met de auto naar het centrum gereden. Het straten plan lijkt op New York. Een matrix van brede hoofdwegen (vaak 6 tot 8 baans) met haaks daarop de verblijfswegen.
Astana kan qua inrichting, planologie en moderne architectuur wedijveren met alle grote steden die ik tot nu toe bezocht. Het is een heel overzichtelijke stad met een zeer brede Mall (als in Washington). Aan deze Mall zijn erg veel bijzondere bouwwerken verzameld, met zowel overheidsfuncties, woontorens met een commerciële plint van 3 lagen boven de grond en 3 lagen parkeren er onder. De Mall is tegelijk een soort park met fonteinen en kunst waar gezellig gewandeld wordt door de Kazachstanen. Tijdens onze dwaaltocht door de diverse Malls met Fashion, of met sport gerelateerde artikelen, of een Beauty Mall. Elk gebouw dat we binnen gaan blijft ons verrassen. Op de een of andere manier vallen wij op in deze stad. In tegenstelling tot het platteland maken we hier heel gemakkelijk contact. Vaak jeugd tussen de 20 en 30 die heel goed Engels spreken, maar ook gezinnen met opa's en oma's van het platteland die een dagje Astana genieten. Met name die laatste categorie gaat graag met ons op de foto. Alle grote (en dure) merken zijn hier opvallend groot aanwezig. Wat ons opvalt is dat alle reclame uitingen worden ingevuld door blanke- westerse mensen, terwijl 80 % van de mensen die wij tegenkomen Mongoolse of Aziatische types zijn. Heel veel prachtige mensen (vooral de dames) die zich heel verzorgd, goed gekleed en charmant bewegend manifesteren. Wij in het westen lijken op dit punt ingehaald te worden. Opvallend is wel dat de dames van 1.50 - 1.60 meter, en dat zijn er heel veel, zich voortbewegen op schoenen met zolen tot wel 7 cm dik met een hak van meer dan 10 cm.
We hebben ons maal gedaan in een gigantische Shopping Mall, waar een hele verdieping is ingericht als restaurant. Rondom langs de wanden alle wereldwijde franchise namen. Van KFT, BurgerKing, McD, Dolmus, Steak House, etcetera. Zeker 40 zaken met de herkenbare huisstijlen. 90 % jeugd tussen 20 en 30 die dit mogelijk maken. Allemaal met Smartphones, tatoo's en alles wat je in Amsterdam ook ziet. Opvallend is dat de naam Amsterdam beter herkent wordt dan Holand, of Nederland of zelfs New York.. Amsterdam is een droom voor ze die staat bij de jeugd voor vrijheid. Al kuierend horen we ineens Nederlands praten. Het ging over geld. Wij gaan een gesprek aan. Het blijken 3 collega's van een Nederlands ingenieursbureau te zijn die onderzoek doen naar de effecten op milieu en gezondheid van de winning en de verwerking van aluminium in de stad Pavlodar. Even gezellig gekeuveld en op naar de volgende ontmoeting. Een moeder met twee schitterende dochters, die alle drie perfect Engels spreken, willen graag met ons op de foto, en willen alles van ons weten. Wij hebben het adres van onze blog gegeven en zij beloofden dat zij nog wat van zich zullen laten horen.
Wij zijn door een huismeesteres, begeleid naar de 41ste verdieping van een toren voor het maken van een paar foto's. We hebben een Zeer futuristisch ogende Mall bezocht met een hele verdieping Funpark, compleet met wildwaterbaan, monorail, zwembad met gesloten glijbaansystemen etc.
We hadden afgesproken dat we Astana om een uur of 16.00 uur wilden verlaten om zo'n 100 km buiten Astana een leuk plekkie te zoeken in de natuur. We bezochten weer een Suoer Super en vonden de auto terug zoals we hem hadden achter gelaten. Gewoon langs het trottoir, in hartje stad, kosteloos.
Het was vandaag weer een bijzondere ervaring. Een hoofdstad met zoveel waanzinnige luxe in een land waar de 3 hoofdwegen die er zijn, nauwelijks te bereiden zijn en waar de mensen op het platteland, nog geen 100 km van de stad leven in materiële armoede, in armoedige huisjes of krotten, zonder infrastructuur (water en gas).
Wij staan weer in de vrije natuur. Een prachtplek. Zonder zorgen, maar veel om over na te denken.
Wat een dag weer.
Morgen via Pavlodar richting Siberië. Irkoetsk is nog ca. 3000 km. Wij passeerden vandaag de 9000 km op de teller.

Verslag uit: Kazachstan, Astana

65+ onderweg naar irkoetsk

Samen waren wij, als twee 50+ vrienden, al als backpackers onderweg met een low budget vakantie. Dit met het goedkoopst mogelijke openbaarvervoer (en overnachtingen niet duurder dan 10 $) dwars door Brazilië. Dat was geweldig, maar wel 15 jaar geleden. Tijd voor een nieuwe uitdaging. Ooit maakten wij plannen voor een backpack vakantie via "de Marco Polo loop". Via Iran naar Peking en via Siberië terug. Voor deze reis zouden we nu zeker drie maanden uit moeten trekken en dat vonden onze dames (en ook wij) te gek. Wij hebben daarom gekozen voor een verkorte versie, met Irkoetsk als meest oostelijke plaats. We vertrekken met de 15 jaar oude Corsa van Rita en reizen via, Belgrado, Sofia, Istanbul, Tiblisi, Kazachstan, Mongolië, naar Irkoetsk. Als de Corsa er nog zin in heeft dan gaan we via Novosibirst, Kazan, Moskou, Kiev, Krakau, Wraclav, Magdeburg weer naar onze grote grote liefdes. Als de Corsa geen zin meer heeft, dan gaan we over op plan B. Backpacken met het goedkoopst mogelijke openbaar vervoer. We respecteren hierbij twee limieten: uitgaven voor eten en drinken (gemiddeld max. 15 € dag p/p en op tijd weer terug voor de verjaardag van de pa van Piet die 89 hoopt te worden.

Actief sinds 20 Mei 2013